قاطی پاتی

مشکلات خطرناک در کودکان

تب، لرز، استفراغ، اسهال، تعریق، تشنگی، تنگی نفس، خستگی، آبی رنگ شدن لب ها، راش شدید، تب کودک، پایین آوردن تب کودک، علت تب، علت تشنگی زیاد بچه، چرا بچه من زیاد آب می خورد؟، چرا صورت بچه من پف می کند، بچه من زود خسته می شود، علت راش شدید چیست؟، تب چند درجه خطرناک است، تب ویروسی، تشنگی مفرط، طولانی شدن دل درد بچه، سوزش ادرار بچه، دفع ادرار دردناک و سایر سئوالاتی که به ذهن والدین می رسد.

Image result for ‫پزشک کودک‬‎


به عنوان والدین، سلامت و بهزیستی بچه ها بالاترین اولویت زندگی ما است. از آنجایی که سیستم ایمنی بدن هنوز در حال رشد و تکامل است، ممکن است بیشتر از عادی بیمار شوند و در بعضی از بچه ها مراجعه به پزشک به بخشی منظم از زندگی تبدیل می شود. آیا می دانید سیستم دفاعی بدن بچه در چه سنی کامل می شود؟ 

چیزی که بطور موثق می توان بیان کرد این است: هنوز مشخص نیست که سیستم ایمنی بدن بچه در چه سنی کامل می شود، اما یک موضوع مشخص است: سیستم ایمنی بدن بچه ها در سن 18 ماهگی یا یک و نیم سالگی به بلوغ می رسد (نه کامل). یعنی در سن 18 ماهگی سیستم ایمنی بدن بچه تقریبا شبیه به سیستم ایمنی یک بزرگسال است. بنابراین توصیه شده است که رویه های تهاجمی و اقداماتی که به سیستم ایمنی قوی تر نیاز دارد، تا بعد از 1.5 سالگی بچه ها به تاخیر انداخته شود (البته در صورت امکان).



اگر بچه شما از یک بیمای یا مشکل جدی و شدید رنج می برد، ممکن است نگرانی ها شما با احساس ناامیدی و بی کسی همراه شود که کلمات قادر به وصف آن نیستند.


اما مشکلات بهداشتی کوچک از قبیل خراش روی زانو، سرفه و عطسه بچه یا تب خفیف نباید نگران کننده باشد و معمولا به پزشک نیاز ندارد. اما گاهی اوقات به سختی می تواند قضاوت کرد که آیا بچه را نزد پزشک ببریم یا نه. به همین خاطر شناخت علائم و نشان های سلامتی بچه ها که به مراجعه به پزشک متخصص کودکان یا بیمارستان نیاز دارد، ضروری است.


چه عواملی در کودکان بسیار خطرناک است ؟


تنفس سخت کودک:

کودکان در تمام اوغات سروصدا می کنند وسریع نفس کشدن در هنگام تب یکی از خصوصیات آنها است اما اگر سریع تنفس کردن به یکی از کارهای روزمره کودکان تبدیل شود، باید به پزشک مراجعه شود. سخت نفس کشیدن به خصوص در هنگام بازی یا ورزش نگران کننده است.اگر هنگام استشمام صدایی با فاصله شنیده شود، میتواند یکی از نشانه های مشخص آسم باشد.


با توجه به آمار مراکز کنترل وپیش گیری بیماری در سال 2015، شش میلیون کودک مبتلا به آسم بوده اند ؛ اگر تنفس سخت همراه با کبودی لب ها باشد،این نشانه ای از بیماری برونشیت است. حتی یک مشکل جزئی تنفس می تواند باعث کاهش سطح انرژی کودک شما وابتلا به بیماری های جدی شود، بنابراین اگر شما متوجه شدید که فرزندتان به سختی تنفس می کنند، بلافاصله به متخصص اطفال مراجعه کنید.


شکم درد طولانی مدت کودک:

کودکان اغلب از دل درد شکایت می کنند ؛ بعضی اوقات این واقعی وبعضی از اوقات دیگر بهانه ای برای خلاص شدن از حضور در مدرسه یا امتناع از خوردن غذایی است ،که دوست ندارند به هر حال اگر درد شدید است وفرزند شما روزهای متوالی در هفته از آن رنج می برد ، باید جدی گرفته شود. همچنین اگر درد درسمت راست وهمراه با احساس بیماری ،استفراغ، اسهال، واحساس سوزش در هنگام لمس شدن دارد این میتواند نشانه ای از آپاندیس باشد و باید جدی گرفته شود. یک ورم درد ناک در آپاندیس است که نیازمند درمان فوری وضروری است.


درد در هنگام ادرار کودک:

اگر کودک شما درهنگام ادرار کردن احساس درد دارد این نشان دهنده آن است که مشکلی وجود دارد. این بدان معنی است که فرزند شما عفونت مجاری تناسلی دارد(UTI) یک تحقیق منتشر شده در ژورنال بین المللی پزشک کودکان در سال2012گزارش می دهد که UTA در بین کودکان شایع است. اگر بازگردد ویا شدید ترشود میتواند به شدت باعث آسیب کلیه شود. درواقع کسی که مبتلا به UTA است، ممکن است نشانه هایی مانند کج خلقی، تب ،استفراغ ویا مشکلات تغذیه داشته باشد.


کودکان بزرگتر ممکن است از ناراحتی درهنگام ادرار کردن ،افزایش نیاز به ادرار کردن، بوی بد ادرار وابتلا به تب رنج ببرند ؛ درد درهنگام ادرار کردن می تواند ناشی از تحریک شدن یا برخی از صدمات تناسلی بشود.دردختران میتواند ناشی از ولویتیس باشد. یک التهاب ناشی از گرفتگی که میتواند ناشی ازحمام حباب یا استفاده از صابون سخت باشد.تفاوتی ندارد ،اگر کودک شما در هنگام ادرار کردن درد دارد ویا نمیتواند ادرار کند، با پزشک تماس بگیرید


خستگی شدید کودک:

انرژی بیش از حد ،کودکان و والدینشان را سرپا نگه می دارد اما اگر در کودکان نشانه هایی از خستگی یا نداشتن انژری حتی پس از استراحت کافی مشاهده کردید، آنرا یک نشانه مهم در نظر بگیرید که مشکلی وجود دارد. دلایل مختلفی برای خستگی بیش از حد وجود دارد که شامل عادات غذایی نادرست، سبک زندگی نشسته وکمبود خواب است. دلایل جدی آن میتواند از کم خونی ،جذب نابه جای غذا در روده،افسردگی، قلب ویا مشکلات کلیوی ،آلرژیها ،عفونتهای ویروسی،انواع خاصی از اختلالات ایمنی وحتی سرطانها باشد


این مهم است که به پزشک مراجعه کنید، تا دلیل خستگی کودکتان مشخص شود ودرمان مورد نیاز انجام شود اما اگر فرزند شما حتی نمی تواند مقدار کمی آب را نگه دارد، این میتواند دلیلی بر کمبود آب باشد. برخی نشانه های کمبود آب شامل افزایش ادرار ،کودی چشم،خوابالودگی شدید،لبهای ترک خورده وگریه بدون تولید اشک است.


کم آبی شدید میتواند بسیار جدی باشد ،اما میتواند با مصرف مایعات توسط سرم درمان شود ؛ بعلاوه اگر یک افتادن همراه استفراغ ،کمبود آگاهی ،یا اگر فرزند شما گیج به نظر می رسد، این می تواند نشان دهنده آسیب جدی سر باشد.این مجموعه دیگری از نشانه هایی است که باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد


ورم صورت کودک:


ورم صورت یک نشانه مشخص از آلرژی شدید به چیزی است.(اکثراآلرژی به غذا ونیش ویا گزیدگی حشرات سمی)که میتواند به آنا فلاکسیس که تهدید کننده زندگی است ، تبدیل شود این یکی دیگر از عاملهای نگران کننده است که باید تحت درمان قرار بگیرد.


ورم صورت در کودکان شامل پف کردن ،نفخ یا انسداد صورت می شود همچنین میتواند ناشی از عفونت باشد.یک تحقیق منتشر شده در گزارش رادیو گرافی درسال2006گزارش می کند که عفونتها از اصلی ترین دلایل ورم صورت است. اگر نگرانی درباره آبسه شدید وجود داشته باشد که نیاز به خارج کردن مایع داخل آن باشد، تصویر برداری ضروری است. از دلایل دیگر که میتوان نام برد شامل کم کاری تیروئید،اوریون،سندروم نپروتیک، بیماری تراما وگزیدگی ویا نیش حشرات است.


تب بالا در کودکان


کودکان اغلب اوقات دچار تب ناشی از بیماریهایی مانند ویروسهای شکم وعفونت های خفیف می شوند.اما تب شدید می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی ترباشد که نیازمند درمان است.برای کودکان بین 3تا6ماه ، تب شدید را بالای 101 درجه فارنهایت در نظر می گیرند.


برای کودکان بالای 6ماه تب شدید معمولا 103درجه فارنهایت به بالا در نظر گرفته می شود .اگر تب کودک شما برای چندروز ادامه پیدا کند ،باید با یک پزشک مشورت کنید.اگر تب ناشی از یک عفونت باکتریایی باشد به احتمال زیاد نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد.


اگر کودک تب شدید همراه با سردرد داشته باشد ،که باعث شود به سختی بتواند چشمانش را باز نگه دارد ،نشانه خوبی نیست این میتواند نشانه ای از بیماری منژیت یا بیماری جدی ای باشد که نیاز به درمان دارد. بیماریهای دیگر مانند آنفولانزا وعفونت گوش می تواند اغلب باعث تب شود.تشخیص به موقع و درمان می تواند از عوارض جانبی وحتی مرگ ناشی ار تب شدید در کودکان جلوگیری کنند


علت تشنگی شدید در کودکان:


اگر کودک شما ناگهان آب بیشتری برای نوشیدن خواست به خصوص در شب شما باید فورا او را برای معاینه پیش پزشک ببرید .دیابت نوع اول می توانددر کودکان زیر 20سال ایجاد شود وتشنگی بیش از اندازه یکی از نشانه های آن است.با توجه به تحقیق منتشر شده در BMJ در سال 2014نشان می دهد که از بیشترین نشانه های مشترک در کودکانی که مبتلا به دیابت هستند ،عطش(تشنگی بیش از اندازه)و همچنین بیماری پلی ریا(ادرار بیش از اندازه)خستگی وبیماری نوکتوریا(ادرار در شب) وکاهش وزن است .


منبع :فانی بلاگ

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی