قاطی پاتی

کودک بیش فعال

کودک ، بیش فعالی کودک
بیش فعالی در بیشتر موارد علت واضحی ندارد اما نکته مهم در این میان ژنتیک و عوامل بیولوژیک است که نقش مهمی در بروز این اختلالات در کودک دارد.

کودک بیش فعال کیست؟  

بیش فعالی یک اختلال رفتاری شایع است که حدود 8 تا 10 درصد از کودکان سنین پیش دبستانی به آن مبتلا هستند. کودک بایستی حداقل معیارهای ابتلا به بیش فعالی را داشته باشد و چنین نیست که هر کودکی که شیطنت دارد را جزء کودکان بیش فعال به حساب آوریم بلکه باید در نظر داشت که بیش فعالی باعث می شود عملکرد کودک افت واضحی پیدا می کند.

 
تحرک زیاد این کودکان نه تنها خود آنها را بلکه اطرافیان، همکلاسیها، اولیای مدرسه را دچار مشکل می کند. از آن جایی که در میان درصد بالایی از معتادین و افرادی که ترک تحصیل کرده اند علایم بیش فعالی در کودکی قابل مشاهده است.از طرفی کودکان بیش فعال در معرض خطر بالایی از اختلال سلوک، شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند لذا آگاهی همگان به ویژه والدین و معلمان در این حالات از اهمیت به سزایی برخوردار است. نقص در تمرکز یا اختلال بیش فعالی (ADHD) شرایطی را برای کودک ایجاد می کند که نتواند آرام و بدون حرکت بنشیند، رفتارش را کنترل کرده و توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کند.
 
دسته بندی کودکان بیش فعال
 
1.پر تحرکی: بچه هایی که دچار بیش فعالی از نوع پرتحرکی هستند بچه هایی بیقرار و ناآرام هستند که هیچگاه در یک جا به شکل ثابت نمی نشینند و دائم در حال راه رفتن هستند که این مشکلات در مدرسه نمود بیشتری پیدا می کند .
 
2. کم توجهی: کودکانی هستند که دائما در حال رویا پردازی بوده و این موجب عدم تمرکز در این کودکان می شود که این مشکل هم در مدرسه بیشتر خود را نشان می دهد.
 
3.تکانه ای: صبر و تحمل کمی دارند و میان صحبت های دیگران می پرند و نمی توانند صبر کنند که صحبت های طرف مقابل تمام شود و یا حوصله ایستادن داخل صف در حیاط مدرسه ندارند.
 
کودک
 

روش های درمان کودک بیش فعال

 
درمان با تغذیه
استفاده از منابع تغذیه ای زیر:
 
اسیدهای چرب ضروری:منبع اسید های چرب امگا -3 ، ماهی های آزاد مثل سالمون، ساردین، میگو و شاه ماهی است و منابع اسید های چرب امگا-6، کنجد، تخمه کدو تنبل و تخمه آفتابگردان هستند.منابع اسید های چرب ضروری (امگا- 3 و امگا- 6 ) آجیل ها، لوبیای سویا ، روغن بادام زمینی و روغن زیتون.
 
روی:گوشت، ماکیان، شیر و محصولات لبنی 80درصد کل میزان روی غذایی را تشکیل می دهند. انواع سایرگوشت ها، جگر، پنیر، غلات کامل، لوبیاهای خشک، مغزها و محصولات سویا.
کلسیم:شیر، پنیر، نان، بستنی، ماست، سبزیجات برگ سبز مانند کلم، برگ های سبز شلغم، یا مکمل های کلسیم.
ویتامین B6:گوشتها ،غلات کامل (بخصوص گندم ) ،سبزیجات و مغزها.
آهن:جگر ،غذاهای دریایی ،قلب ،کلیه گوشت کم چرب و ماکیان و ماهی.
 
 
عدم استفاده از منابع تغذیه ای ذیل:
1. شکر.
2. بادام، سیب، زردآلو، کشمش، هلو، آلو، پرتقال، توت، گوجه فرنگی و خیار (حاوی سالیسیلات های طبیعی).
3. رنگ ها مانند تارترازین (نوعی رنگ غذایی به رنگ نارنجی) که در غذاهای آماده بسته بندی شده، آدامس، شکلات، آب لیمو، سس ها، کمپوت ها، کنسرو نخودفرنگی، نوشابه های گازدار وجود دارد.
4. اسید بنزوئیک (نوعی نگهدارنده مواد غذایی)، در مرباها،پوره میوه ها، آب میوه ها، ترشی ها و سس های سالاد استفاده می شود.
5. نوشابه های گازدار که به دلیل محتوای بالای فسفر آن ها و برهم زدن تعادل کلسیم و فسفر بدن می توانند منجر به بیش فعالی شوند. 
7. قهوه، چای، کولا و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین می توانند علائم بیماری را تشدید نمایند.
8. افزودنی ها.
 
 
برخی تکنیک های بهبود رفتار کودکان بیش فعال
 
این تکنیک‎ها بر مبنی سه اصل می باشند:
 
الف- مسئول شناختن کودکان نسبت به رفتارشان
 
ب- دادن پاداش به خاطر رفتار خوب
 
ج- تنبیه آنها (به شیوه ای ویژه) به خاطر رفتار بد.
 
 
روش درایکورز برای تربیت کودک با عنوان روش عواقب منطقی:
 
1.هدفهای کودک فهمیده ودرک شوند.
2. حق انتخاب و تصمیم گیری به کودک داده شود.
3. چنانچه کاربرد روش عواقب منطقی با شکست مواجه گردد باید به تجزیه و تحلیل علل شکست اقدام گردد. گاه اشکال در رفتار والدین قرار دارد.
4. پدر و مادر باید برنامه ای را به هدف پاداش و تنبیه در نظر بگیرند. این پاداشها و تنبیه ها باید نه تنها از سوی پدر و مادر بلکه از سوی بچه نیز مورد توجه قرار گیرند.
5. باید سعی شود که در هر آن فقط یک مشکل مورد بررسی قرار گیرد، در غیر اینصورت هم کودک و هم والدین سردرگم خواهند شد.
6. والدین در انجمن خانوادگی به جای استفاده از جمله « تصمیم گرفتیم » باید جمله «تصمیم گرفته شد» را به کار ببرند. زیرا در این صورت به خود تصمیم استناد می شود نه تصمیم گیرنده.
7.والدین باید توجه داشته باشند که در اجرای روش عواقب منطقی تسلیم نشوند و در عین حال به جنگ و ستیز با کودک نیز نپردازند. بلکه حالتی معقول و منطقی به خود بگیرند.
8. در صورت عدم همکاری کودک با والدین در اجرای روش عواقب منطقی باید عوامل مطلوب را از او دور ساخت.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی